groene additieven uit tapijten
-
Geachte meneer of mevrouw,
Ik ben Max Potters en zit in 5 VWO op het Alfrink college in Zoetermeer. Ik en mijn PWS partner Inge Grünewald doen ons PWS over het omzetten van gerecyclede tapijten in groene additieven.
In de bijlage staat een versimpelde uitleg van ons onderwerp. Nu hebben wij als hoofdvraag hoe haalbaar dit hele proces is. hiervoor willen wij ook een deelvraag over subsidies doen en wij denken dat dit heel mooi op ons proefje aansluit. Wij willen namelijk aan aan een of twee brandstoffen (denk hier aan zwaardere brandstoffen) verschillende concentraties cyclohexanol toevoegen. cyclohexanol werkt hier als stabilisator en bevorderd de verbrandingsreactie.
Dus wij vragen ons af of hier al onderzoek naar gedaan word (of andere groene additieven) en om het mogelijk is om een proefje te doen.
Daarnaast lopen we hier en daar erg vast op beschikbare informatie en we hopen of u ons ook hier mee zou kunnen helpen.
-
Beste Max en Inge,
ik zal voor jullie informatie proberen uit te zoeken over jullie onderwerp algemeen en het proefje dat jullie willen doen. Ik zal als het goed is in deze week er antwoord op hebben.
Jullie hebben het idee goed uitgewerkt. Je zou voor elke stap van het proces een deelvraag kunnen maken. Kijk hier dan voor de haalbaarheid van het proces naar een paar aspecten zoals kosten van gebruikte stoffen, energieverbruik en afvalstoffen. Dit kun je vergelijken met hoeveel het zou kosten om een zware brandstof te kraken naar een lichtere brandstof. Zou kunnen jullie een goede indicatie geven voor de relevatie van jullie proces. Dit is een mogelijke richting die jullie op kunnen.
Mvg,
Sanne -
Beste Max en Inge,
Sorry voor mijn late reactie want ik ben op vakantie geweest. Ik heb wat dingen voor jullie uitgezocht. De methode die jullie willen gebruiken werkt maar jullie zullen rekening moeten houden met het schoonmaken van de oude tapijten. Deze zitten namelijk vol met verontreinigingen, dus houd rekening met de kosten en moeite van het schoonmaken ervan.
Dan over het proefje wat jullie willen doen. Hiermee kunnen we jullie niet helpen. Hier missen wij praktijk ervaring voor.
Mvg,
Sanne