PWS Bruggen



  • Hallo,

    Voor ons profielwerkstuk over bruggen willen wij (Yang en Dih An) proeven op materiaal uitvoeren.

    Hierbij gaat het ons vooral om druk en trek proeven en eventueel buigproeven op verschillende materialen zoals baksteen, hout, beton, gewapend beton en eventueel staal en ijzer (eigenlijk gewoon materiaal dat in het algemeen voor het maken van bruggen wordt gebruikt). We willen dit dan vergelijken met elkaar en kijken welke materialen de beste prijs-kwaliteit verhouding hebben.

    Zou dit mogelijk zijn bij jullie?



  • Hey,

    De hoofdvraag is bij ons: Welk materiaal is het beste om een brug mee te bouwen?
    We willen graag resultaten krijgen van de proef en die verwerken voor een beter beeld. Het is voor ons geen probleem als wij niet alle proeven op materiaal kunnen uitvoeren. Het zou wel fijn zijn als we zoveel mogelijk van de materialen kunnen uitproberen.

    Mvg,
    Yang en Dih An



  • Goedemorgen Yang en Dih An,

    Wat is jullie hoofdvraag - of waar moet het experiment dat jullie willen doen voldoen? Ik kan onderzoeken wat er mogelijk is voor jullie op de TU mbt de trek- en drukproeven. Let wel; in het civiele LAB kan het erg druk zijn dus ik kan helaas niets garanderen. Daarnaast bestaan er diverse secties; hout, beton, staal - elke sectie kent z'n eigen regels en mogelijkheden. Het kan dus zijn dat er alleen een beton druk proef kan plaatsvinden bijvoorbeeld. Stel dat dat zo is, is dat naar jullie mening dan voldoende voor een experiment? Ik hoor het graag.

    Groet,
    Noor



  • Beste Yang en Dih An,

    Wat zijn de deelvragen die deze hoofdvraag ondersteunen? Stel jullie formuleren de hoofdvraag als [i]Welk materiaal is het beste om een toren te bouwen[/i] wat zijn dan de verschillen met het antwoord op jullie eigen hoofdvraag?

    Ik stel jullie deze vraag om helder te krijgen wat er specifiek aan de bruggenbouw en zijn materialen is. Daarbij; wat is naar jullie idee [i]de beste brug[/i]? Werk je met druk, dan kan beton een geschikt materiaal zijn. Hebben jullie een tuibrug voor ogen, dan is staal voor de tuien gebruikt. Gaat het jullie om het ontwerp van een brug? Of ook omdat een brug veelal met water en grote overspanningen te maken heeft?

    Natuurlijk wil ik jullie begeleiden bij een druk- of trekproef, deze zouden jullie voor beton bijvoorbeeld kunnen bijwonen. Maar ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is voor het experiment. Hebben jullie daar een beeld bij?

    Groet,
    Noor



  • Hey,

    Onze hoofdvraag begint bij onze probleemstelling: we zijn op zoek gegaan naar een scenario bij ons in de buurt waar een brug ontbreekt. Daarvoor willen wij nu een brug gaan ontwerpen.
    Onze deelvragen hierbij zijn:
    Welke constructie past het best hierbij?
    Wat is het beste materiaal voor onze brug?
    Welke krachten werken er op een brug?
    Hoeveel gewicht moet de brug dragen?

    Wij hebben al met het programma sketchup wat ontwerpen gemaakt van brugconstructies, waaronder de vierendeelbrug en de vakwerkbrug.
    Het houtsoort dat we bij handvaardigheid gebruiken is grenen. Kunnen we dit ook gewoon gebruiken voor de proef?

    Mvg,

    Yang en Dih An



  • Hey,

    Het is eigenlijk als volgt: we willen graag een praktisch deel in ons profielwerkstuk gaan doen maar weten niet hoe we dit het beste kunnen doen. We dachten aan het maken van een brugconstructies met het hout dat beschikbaar is in ons handvaardigheidlokaal maar we weten niet goed hoe we dan verder moeten en hoe die constructie dan een toegevoegde waarde aan ons project zal hebben.

    Misschien is dit niet de goede plek om het te vragen maar hoe kunnen we dit het beste doen? We lopen nu dus vast op het praktische deel en weten niet zeker hoe we verder moeten.

    Mvg,
    Yang en Dih An



  • Ha Yang en Dih an,

    Wat is jullie hoofdvraag en bijbehorende deelvragen? Ik kan jullie beter begeleiden als ik een beeld heb van de opzet van jullie werkstuk.
    Jullie kunnen heel goed een brug maken van hout, neem dan bijvoorbeeld balsahout, of maak er een van spaghetti. Zoek maar eens op youtube, er bestaan veel voorbeelden. Maak de brug en ga na welk gewicht de brug houdt door er steeds zwaardere gewichten aan te hangen. Op deze manier kun je aantonen dat de constructievorm veel invloed heeft op de aanwezige belasting.
    Om een goede vergelijking te maken kunnen jullie twee soorten vakwerkbruggen dimensioneren. Welke is het beste, en waarom dan?

    Succes.

    Grt,
    Noor



  • Ha Yang en Dih An,

    Zou ik dan toch nog jullie hoofdvraag mogen ontvangen? Ik ben benieuwd naar jullie formulering. Het is een heel leuk idee om in jullie eigen omgeving iets te onderzoeken, tof bedacht! Het betekent wel dat er ook een deelvraag bij zal moeten zitten die uitlegt hoe de omgeving er nu uit ziet en wat jullie hebben bedacht voor functie voor de brug (fietsers/autos/trein/lopen). En wat zijn de omgevingskenmerken? Waait het er heel hard, hoe groot is de overspanning etc. Als jullie dat overzicht hebben, pas dan kunnen jullie aan de slag met de deelvraag [i]welk krachten werken er op een brug[/i]. De vraag erna - hoeveel gewicht moet de brug dragen, valt hier eigenlijk onder. Immers, F=m*a [kN]. Hierop volgt de vraag over de constructie en welk materiaal daar het beste bij past.

    Dan de proef. In principe kunnen jullie een krachtsproef op elk soort hout uitvoeren. De grens van doorbuiging verschilt echter - je zult dus zeer dun grenen moeten proberen en dan weet ik niet wat de doorbuiging is. Natuurlijk is hier een foutenanalyse erg belangrijk. Want wat gebeurd er als je de gehele "echte" brug van grenen bouwt? Vaak wordt er met balsahout en spaghetti gewerkt omdat dit relatief zwakke materialen zijn. Hierbij kun je aantonen dat je met een juist ontwerp toch heel ver kunt komen.

    Het ligt er dus sterk aan wat jullie precies willen aantonen.

    Succes,
    Noor



  • Hey,

    Onze probleemstelling en hoofdvraag luidt als volgt:

    Tegenwoordig zijn bruggen overal om ons heen. We gebruiken ze dagelijks en ze maken het leven een stuk gemakkelijker aangezien we nu sneller onze bestemming kunnen bereiken, maar er is meer energie gestoken in bruggen dan we denken. Toch zijn er nog altijd plaatsen waar dit ontbreekt waardoor men langer en inefficiënt reist. Hierbij moet men niet alleen maar aan grote constructies denken maar bijvoorbeeld ook aan een kleine brug over een riviertje. Een voorbeeld hiervan is in Midden-Limburg bij de rivier de Roer. Middelbare scholieren van de school Lyceum Schöndeln (Roermond) die uit de omgeving van Herten komen, moeten dagelijks een paar kilometer extra fietsen om hun school te bereiken omdat er geen directe weg daarheen is maar alleen een omweg via de stad. Dit is natuurlijk niet echt handig voor de leerlingen. Tegenwoordig bezit de gemeente het grond dat er rechtstreeks naar toe leidt en realiseren ze hier een fietspad om de reistijd te verkorten. Een probleem dat erbij komt kijken is dus dat daar wel een riviertje tussen loopt die op de een of andere manier overbrugt moet worden. Dé manier om dit te doen is natuurlijk een brug te bouwen, maar meestal ziet de 'gewone burger alleen het resultaat en niet wat er allemaal komt kijken bij dit hele proces. De eerste stap om zo'n plan te realiseren is natuurlijk een ontwerp voor de brug die er moet komen. Daarom vragen we ons af: Hoe zouden wij een brug ontwerpen over de Roer in dit gebied?

    Probleemstelling: Leerlingen van de school Schöndeln die uit Herten komen moesten dagelijks een heel stuk omfietsen.
    Doelstelling: Zorg voor een directe verbinding tussen Herten en Schöndeln door middel van een brug.
    Onderzoeksvraag: Hoe zouden wij deze brug ontworpen hebben?

    We hebben onze deelvragen een beetje aangepast vanwege de overlapping die in de vragen zat. Nu zien onze deelvragen er zo uit:

    • Welke constructie/soort brug past het beste bij deze locatie? - Welke krachten werken er op de brug?
    • Hoe worden de krachten in een brug verdeeld?
    • Wat worden de afmetingen van de brug?
    • Welk materiaal kun je het beste gebruiken voor onze brug en waarom? (Materiaaleigenschappen!)
      • Wat is de prijsverhouding tussen verschillende brugconstructie's? (deelvraag bij ^)

    Het gaat hier om een niet zo lange overbrugging, de brug moet ongeveer 30 meter overkoepelen.

    Bedankt voor al de informatie en advies voor ons PWS! We denken dat we wel weer een paar weken vooruit kunnen nu. Als we ergens tegen aan stuitten zullen jullie het wel van ons horen.

    Gr.
    Yang en Dih An



  • Ha Yang en Dih An,

    Jullie introductietekstje maakt veel helder, leuk! Een paar kleine opmerkingen:

    [i]maar er is meer energie gestoken in bruggen dan we denken. Toch zijn er nog altijd plaatsen waar dit ontbreekt waardoor men langer en inefficiënt reist[/i] Het is niet duidelijk wat jullie bedoelen met de [i]energie[/i] in deze zin, probeer dit anders te verwoorden. Doelen jullie op kosten, de tijd van ontwerp en bouw of nog iets anders. Leg dit helder uit. Door daarna te duiden op plaatsen waar "dit" ontbreekt, lijkt het alsof jullie het over de energie hebben. Klopt dit? Houd het kort en duidelijk - bijv. [i]er zijn nog tal van locaties waar een overbrugging ontbreekt waar dit mogelijk toch een verbetering voor de omgeving zou zijn[/i].

    De "niet echt handig" uit de zin [i]Dit is natuurlijk niet echt handig voor de leerlingen[/i] is niet wetenschappelijk. Houd in dit onderzoek jullie mening voor je - of benoem [i]waarom[/i] dit onhandig is voor leerlingen.

    Het grond = De grond

    [i]maar meestal ziet de 'gewone burger alleen het resultaat en niet wat er allemaal komt kijken bij dit hele proces[/i] wat willen jullie met deze zin benoemen? De zin kan in principe weg - tenzij jullie ook van plan zijn om het proces op zo'n manier uit te werken dat het duidelijk wordt voor de lezer dat het ontwerpproces langer duurt dan gedacht.

    Probeer de hoofdvraag beter aan te kleden door zowel doel als probleem te benoemen, gebruik hierbij de informatie uit de vragen ervoor. Let hierbij; jullie willen een ontwerp maken. Dit vraag om een andere hoofdvraag. Bijv. Het ontwerp van een brug tussen Herten en Schodeln om de reistijd van leerlingen korter te maken.
    Omdat het om een ontwerp gaat - lees dit eens door. Door op ontwerpen en onderzoeken te klikken, wordt het verschil tussen beide werkstukken duidelijk.
    Jullie zullen eerst een programma van eisen op moeten stellen. Uit de hoofdvraag komt bijvoorbeeld al dat het om een fietsbrug gaat. Zodoende hoeven jullie je al niet bezig te houden met (vracht)auto's en/of treinen.

    Bij een kleine toevoeging aan de basis die jullie nu hebben, zal het eenvoudiger worden om het geheel uit te werken.

    Bij meer vragen hoor ik het graag.

    Succes,

    Noor


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.