PWS magnus effect
-
Beste lezer,
Wij zijn momenteel bezig met ons profielwerkstuk waarin we het magnus effect bij effectballen onderzoeken.
We willen heel graag de theorie in de werkelijkheid toepassen,hiervoor zijn we opzoek naar een manier om een bal telkens constant te laten lanceren.
Na wat research op internet kwamen wij tot de conclusie dat wij het beste een machine kunnen gebruiken bestaande uit twee banden die op aparte snelheden kunnen draaien, zoals hier te zien in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=LeIUyimyEZQ.
Daarom de vraag of jullie in het bezit zijn van een dergerlijke machine of een manier weten om hieraan te komen, en zo ja of wij hier misschien gebruik van kunnen maken?
Wat wij willen doen met deze proef is het vergelijken van de theorie en de werkelijkheid rond het magnus effect. Het plan is om met deze eventuele machine ballen weg te schieten en deze te analyseren met een hoge snelheidscamera en tracker software, waarvan wij al in het bezit zijn.M.V.G. en alvast bedankt
Jelle van Haasteren, Lucas Brands
5/6 vwo Visser't hooft lyceum Leiden -
Hallo casper,
We zaten inderdaad al na te denken om met een andere sport onze proef en metingen uit te voeren.
We dachten ook een een mechanisch arm of been om een bal mee te lanceren.
Weten jullie misschien wat we het best kunnen doen om uit te zoeken welke factoren (snelheid, massa, grote, etc.) welkie invloed hebben op de baan van een bal?Groet,
Jelle en Lucas -
Ha Jelle en Lucas,
Wat een cool apparaat zeg! Het is alleen denk ik niet een apparaat waar op de TU Delft onderzoek naar wordt gedaan. Ik zal het voor de zekerheid nog even navragen bij de faculteit Werktuigbouwkunde.
Ik ken dergelijke apparaten alleen van tennis. Voor als mensen in hun eentje willen trainen. Zou je zo'n apparaat niet kunnen gebruiken en dan met tennisballen werken in plaats van voetballen. Ik weet trouwens niet of dit apparaat ballen met effect wegschieten, maar je zou eens op onderzoek kunnen gaan bij de betere tennisvereniging.Groet,
Caspar Boers
-
Ha jongens,
Dit artikel lijkt me interessant voor jullie. Bijna alles wat jullie nodig hebben staat erin uitgelegd. Als jullie dingen niet begrijpen of als het artikel toch niet al jullie vragen beantwoord dan help ik jullie weer graag verder.
Groet,
Caspar