Wegenbouw

• Hallo,

Ik ben een profielwerkstuk aan het maken over 'De wegenbouw op Bonaire'. Bij mijn onderzoeksplan moet ik een theorie opbouwen rond het vakgebied wegenbouwkunde. Ik heb er veel moeite om simpele betrouwbare informatie te vinden op het internet. Bijvoorbeeld als ik een simpele definitie van 'Wegenbouwkunde' wil geven. Weet jij wat tips van bepaalde bronnen die ik kan gebruik om simpele definities te vinden.

Ik heb scholar.google.com geprobeerd maar kom er niet uit.

Met vriendelijke groet,
    Tyrell Figaroa

• PWS TU Delft Team

@t-figaroa
    Hoi Tyrell,

Vanwege mijn tentamens zal ik volgend weekend (6-7 juli) erop terug komen.
    Bedankt voor je begrip!

Groetjes, Stijn

• PWS TU Delft Team

Dit bericht is verwijderd!

• PWS TU Delft Team

@t-figaroa
    Ha Tyrell,

Hierbij dan mijn antwoord op je vraag.
    Mooi onderwerp voor je profielwerkstuk! Het vakgebied wegenbouwkunde is binnen de Civiele techniek een specifiek onderdeel, dus begrijpelijk als het niet lukt er heel veel over te vinden. In mijn ogen zou je het kunnen definiëren als "Het ontwerpen, bouwen en onderhouden van wegenbouwkundige constructies".
    Hieruit bestaan wegen, bruggen, viaducten, tunnelconstructies, etc.
    Het helpt ook om op "wegen" te zoeken, zie bijvoorbeeld te desbetreffende Wikipedia-pagina.
    Specifiek informatie vinden over wegconstructies in Bonaire wordt lastig, maar met bjiv. Google Maps/Earth kun je al een hoop wegconstructies goed in kaart brengen.

Met vriendelijke groet,

Stijn Smits

• Hoi @Stijn-Smits,

Ik had de afgelopen twee maanden vanwege vakantie niet meer op mijn profielwerkstuk gewerkt. Dankjewel voor jouw hulp, ik waardeer het enorm! Ik krijg nu al wat meer hoop en zin om door te gaan met het desbetreffende onderwerp. Wil jij mij willen helpen als ik meer vragen heb over dit onderwerp of zal ik met mijn vragen naar de civiele techniek sectie toegaan?

Groetjes,
    Tyrell Figaroa

• PWS TU Delft Team

@t-figaroa
    Hoi Tyrell!

Graag gedaan, voor mij is het ook een verfrissend onderwerp om over te sparren! Natuurlijk wil ik je verder helpen bij vragen over dit onderwerp. Nog wel een vraagje, waar wil je je precies op richten? Je zou bijvoorbeeld een literatuuronderzoek kunnen doen over de veiligheid van de wegenbouwkunde in Bonaire, of juist meer specifiek een (nieuwe) brug kunnen onderzoeken op allerlei eigenschappen zoals duurzaamheid (CO2-footprint), veiligheid en doorvoer tijdens de spitsuren. Ik hoor het wel, veel succes!

Stijn

• @Stijn-Smits Ik zal graag willen onderzoeken wat de beste manier is om duurzame wegen op het eiland te maken. Het eiland staat bekend om zijn slechte wegen, omdat ze bijna allemaal grote gaten enz. bevatten. Er is wel bekend dat het allemaal veroorzaakt wordt door de warmte, de asfalt gaat uitzetten en als er regen valt zal het dan onder de asfalt gaan liggen op de aardebaan, waardoor de aardebaan als modder dan weg kan spoelen. Nu is mijn taak om een methode stap te onderzoeken voor een betere manier die toepasselijk is voor een tropische eiland dat constant heel warm is en waar het af en toe regent.

Dit moet ik allemaal schrijven in mijn theoretische onderbouwing, die in mijn onderzoeksplan moet komen te staan. En vervolgens moet ik in mijn onderzoek op de beste manier uitvoeren in de PWS zelf.

Dankuwel om mij hiermee te helpen.

• PWS TU Delft Team

@t-figaroa
    Beste Tyrell,

Dat klinkt als een gave uitdaging. Probeer te zoeken naar artikelen over de meest duurzame manieren van asfalt. Hierbij is het essentieel om naar de verhouding bitumen, stenen en zand te kijken. Bij een warm klimaat zal deze samenstelling anders zijn dan bij een Nederlands klimaat. Probeer daarnaast te kijken naar welke oplossingen er zijn om water zó weg te voeren na een hevige regenbui, dat de kans minimaal is dat er een modderstroom ontstaat. Ik raad je ook aan om in het Engels te zoeken! "sustainable roads for warm/tropical climates" lijkt me een goede zoekterm om mee te starten.

Groetjes,
    Stijn

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.