Pseudomonas Aeruginosa
Ik doe voor mijn profielwerkstuk onderzoek naar alkaan-afbrekende bacteriën. Deze wil ik uit monsters kweken en identificeren. Tot nu toe heb ik twee experimenten uitgevoerd.
Experiment 1 - Kweken in vloeibaar medium
Ik heb een simpel MSM gemaakt met opgelost ammoniumchloride, dinatriumwaterstoffosfaat, kaliumdiwaterstoffosfaat, calciumchloride-dihydraat en magnesiumsulfaat-heptahydraat. Deze oplossing heb ik verdeeld over vier erlenmeyers en aan ieder enkele druppels paraffineolie toegevoegd als koolstofbron. Vervolgens heb ik vier watermonsters genomen, in plekken waar ik vermoedde dat deze alkaan-afbrekende bacteriën zouden voorkomen, een aan iedere erlenmeyer één van de monsters toegevoegd. De monsters zijn voor twee weken geïncubeerd in een stoof. Na twee weken is er bij ieder van de monsters een wit, slijmerig biofilm gevormd. Hiervan heb ik enkele foto's bijgevoegd.
Experiment 2 - Kweken op vast medium
Ik heb vier petrischaaltje geprepareerd met een laagje voedingsagar. Over de agarplaatjes heb ik een dun laagje paraffineolie verspreid. Aan ieder van de petrischaaltje heb ik een druppel van de geïncubeerde monsters uit experiment 1 toegevoegd. Deze petrischaaltjes zijn vervolgens een week geïncubeerd in een stoof. Opvallend genoeg zijn de agarplaatjes razendsnel groenblauw geworden. Er zijn vermoedelijke kleine kolonies bacteriën te onderscheiden. Ook hiervan heb ik enkele foto's bijgevoegd.
Vervolgonderzoek
Deze kenmerkende groenblauwe kleur wekt het vermoeden dat ik hier te maken heb met de Pseudomonas Aeruginosa bacterie, welke ook in staat is tot het afbreken van alkanen. Daarom wil ik mijn monsters verder onderzoeken om de bacteriën te identificeren en vast te kunnen stellen of het inderdaad om de Pseudomonas Aeruginosa gaat.
Het is opvallend dat het biofilm bij experiment 1 wit is terwijl de plaatjes tijdens experiment 2 helemaal groenblauw zijn geworden. Dit komt misschien doordat de monsters in experiment 1 niet genoeg voeding hadden aan enkele druppels paraffineolie om snel te vermenigvuldigen. Daarom wil ik de originele monsters opnieuw gaan kweken in een medium met een 1:1 verhouding tussen water en paraffineolie. Daarnaast wil ik mijn agarplaatjes uit experiment 2 onder een microscoop bekijken.
Ik hoop dat iemand mij op het juist pad kan zetten met een paar technieken en/of experimenten die ik kan uitvoeren om vast te stellen met welke bacteriesoort ik hier te maken heb. Het liefst technieken die op een middelbare school uitgevoerd kunnen worden. En klopt mijn theorie over het verschil in de kleur bij experiment 1 en experiment 2?