Hallo @lennardd,
Het is me helaas niet gelukt om het experiment uit te kunnen voeren met alleen water. Het was een goed idee om dat te doen, maar ik ben er niet aan toegekomen. Ik zal het in Delft dus voor het eerst doen. Ik denk dat ik jouw voorstel ga aannemen om een metalen buis te gebruiken voor het vloeibare stikstof. Ik wil ook de luchtlaag om de bal kunnen opnemen, dus ik ga het experiment nog steeds ook in water doen zodat het in een glazen container kan.
Ik zou graag de volgende materialen van Delft willen gebruiken:
-Metalen bal. Het liefst van beryllium, aluminium kan ook. Als jullie dat niet hebben maar van een ander metaal wel hoor ik dat graag. Ik dacht aan rond 2cm in diameter, groter kan ook maar kost meer stikstof. Belangrijk dat er geen gaten of uitsteeksels aan zitten.
-Glazen bak die breed genoeg is zodat de bal niet tegen de zijwand aan komt.
-Brander om de bal op temperaturen tot 700 graden te krijgen
-Thermometer om temperaturen van -200 tot 700 te meten
-Een paar liter vloeibare stikstof (precieze hoeveelheid nog niet vastgesteld)
Als Delft niet een van die materialen heeft hoor ik het graag, dan probeer ik daar zelf aan te komen. In het geval dat jullie de juiste metalen bal hebben, kan ik mijn experiment dan komen uitvoeren op 29 Juni? Als jullie geen beschikking hebben over zo'n bal moet ik die vanuit ver bestellen en dus kan het pas rond midden Juli.
Dankjewel en groetjes,
Noè