Beste Midas,
Bedankt voor uw reactie.
Ik zal het wel testen in de praktijk met verschillende diktes.
Met vriendelijke groet,
Robin Kouwenhoven
Beste Midas,
Bedankt voor uw reactie.
Ik zal het wel testen in de praktijk met verschillende diktes.
Met vriendelijke groet,
Robin Kouwenhoven
Beste student,
Voor mijn profielwerkstuk maak ik een borstelloze elektromotor. Het ontwerp van mijn motor is bijna helemaal af.
Ik kom er alleen niet uit met welke dikte koperdraad ik moet bestellen. Ik wil natuurlijk proberen een zo hoog mogelijk rendement te kunnen behalen met mijn zelfgemaakte elektromotor. Ik heb natuurlijk een maximale aantal ruimte voor het koperdraad en ik wil zoveel mogelijk windingen, want daardoor wordt de spoel weer krachtiger. Hoe dunner draad ik kies hoe meer wikkelingen ik heb, maar als ik te dun doe zal het isolatie om mijn draad doorbranden en er zal kortsluiting ontstaan in de spoel. Daarom wilde ik dit gaan bepalen/bereken. Ik heb heel wat formules gevonden, maar ik kom er niet uit. Het lijkt erop dat er te veel variabele's zijn en het daardoor voor mij als middelbare school leerling het te lastig gaat worden. (Ik kan u sturen tot hoe ver ik nu ben gekomen als u dit wilt. )
Maar nu blijf ik met het probleem welke dikte draad ik moet kopen en waarom ik dit heb gekozen voor in mijn verslag. Kunt u mij hierbij helpen? bijvoorbeeld met een rekenmethode of een softwareprogramma of een voorbeeldrekening laten zien. Als u gegevens nodig hebt over de elektromotor (bijvoorbeeld het aantal de spanning of hoe de spoelen geschakeld zijn of het ontwerp tot nu toe dat ik heb) kunt u dit uiteraard ook aan mij vragen.
Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Met vriendelijke groet,
Robin Kouwenhoven
havo 5 leerling