Beste meneer/mevrouw,
Ik ben Joanne Holstein en ik zit in vijf vwo op het Maartenscollege in Haren. Mijn profielwerkstuk partner en ik willen graag ons profielwerkstuk doen over kweekvlees met als hoofdvraag: Hoe kunnen we stamcellen zich laten vermenigvuldigen tot een eetbaar stuk rundvlees. Hierbij zijn wij geïnspireerd door professor Post die onderzoek doet naar de ontwikkeling van kweekvlees. Kweekvlees is vlees dat wordt gekweekt uit stamcellen van een dier. Dit is voordelige in meerdere opzichten aangezien het dier bij deze methode in leven blijft en daardoor dus ook voor meerdere 'hamburger' kan zorgen. Dit voorkomt niet alleen dierenleed, maar is ook nog eens erg gunstig voor het milieu. Nou vroegen wij ons af of u ons misschien kan helpen. Voor ons onderzoek zouden we namelijk graag zelf een stuk kweekvlees produceren om het productie proces optimaal te kunnen begrijpen. Het produceren van een heel stuk vlees is erg kostbaar, daarom vroegen wij ons af of het misschien mogelijk is om het proces op een kleine schaal na te bootsen en of u eventueel bereid zou zijn om ons hier mee te helpen.
Met vriendelijke groet,
Joanne Holstein