PWS robotica
-
Hallo,
Wij zijn 2 jongens uit 6vwo en wij willen voor ons pws een robot bouwen.
Het is de bedoeling dat het een beveiligingsrobot wordt die d.m.v. camera's/sensoren als beveiliging voor een huis kan dienen. Ook moeten er sensoren in komen waardoor hij uit zichzelf veilig kan voortbewegen.Wij zijn benieuwd of dit haalbaar is en zo ja, hoe dat gerealiseerd kan worden.
Alvast bedankt, Daniël en Jaco
-
Beste Daniël en Jaco,
Veel leerlingen willen ieder jaar robots bouwen voor hun PWS, jullie idee vind ik erg origineel! Je moet alleen wel goed bedenken dat je tijdens je pws waarschijnlijk niet de tijd hebt om je op alle aspecten van robotica te focussen.
Op het moment zijn wij bezig met de laatste loodjes voor een nieuwe workshop robotica, waarin we uitleggen dat je eigenlijk twee kanten op kunt gaan: Die van de mechanica of die van het programmeren. Dit zou ik jullie ook aanraden om te doen.
Eventueel kunnen jullie bijvoorbeeld met beeldherkenning een programma schrijven dat met behulp van camera's bepaald of het mensen lopen op plaatsen waar ze niet zouden mogen komen.
Wil je je meer focussen op de mechanica, dan zou je een bestaand programma kunnen gebruiken wat slechts nog aangepast hoeft te worden en hier een robot voor kunnen bouwen.
Hebben jullie al enige ervaring met programmeren? En lijkt onze nieuwe workshop jullie wat? Dan kan ik jullie op de hoogte houden over wanneer deze gegeven zal worden.
Groetjes!
Joost -
Beste Joost,
Bedankt voor je antwoord. Omdat wij vrij weinig afweten van programmeren lijkt het ons misschien beter om de kant van de mechanica op te gaan. Verder lijkt ons die workshop best interessant.
Wij kunnen nu in ieder geval onze eerste stappen van ons PWS zetten.Gr,
Daniël en Jaco -
Beste Joost,
Bedankt dat je ons op de hoogte wil houden over die workshop.
Wij hebben alleen nog een vraagje.
Heb jij misschien nog tips of ideeën voor het bouwen van onze robot?
Denk hierbij bijvoorbeeld aan materiaal of software.Gr,
Daniël en Jaco -
Beste Daniel en Jaco,
Helemaal goed! Ik houd jullie op de hoogte over de workshop.Succes!
-
Beste Joost,
Wij hebben op dit forum gezien dat er voor robotica een middag is in de tu op 12 oktober.
Zijn er ook nog andere data mogelijk, want wij zijn verhinderd op die dag.
Verder hebben we gekeken naar de prijzen voor onderdelen voor het bouwen van een robot.
Die vinden wij nogal hoog. Weet jij daar eventueel alternatieven voor?Gr,
Daniël en Jaco -
Beste Daniel en Jaco,
Mijn grootste tip zou zijn: focus of op het bouwen van de robot (mechanica) of op het bouwen van software.
Als je gaat bouwen, gebruik dan een simpel programmeer platform (zoals arduino), en zoek naar standaard libraries.
Als je gaat programmeren, kijk naar “standaard” robots:
Arduino Robot Kit
Sain SmartHoop dat jullie hier wat aan hebben!
Groetjes,
Joost -
Beste Daniël en Jaco,
De dag staat inderdaad gepland op 12 oktober! Ik wilde jullie hier zojuist nog over contacten.
12 oktober blijft staan maar eventueel kunnen wij een soortgelijke middag plannen op een pws middag. Zou bijvoorbeeld 20 oktober een optie voor jullie zijn?
Welke onderdelen vinden jullie precies te duur? Zijn dit sensoren/camera's of bijvoorbeeld de Arduino?
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Op 20 oktober zijn wij ook verhinderd. Zijn er later nog mogelijkheden? Wij hebben de laatste week van oktober en de eerste week van november toetsen.
De prijzen vinden wij van de complete kits wel hoog, omdat wij er eigenlijk niet heel veel geld in willen steken.
Wij hebben nog niet naar losse onderdelen gekeken, omdat dat ons nog duurder en complexer lijktGr,
Daniël en Jaco -
Beste Daniël en Jaco,
Later is inderdaad ook nog mogelijk maar de workshop is wel bedoelt als startworkshop voor jongens die met een robotica pws aan de slag gaan. Dit houdt in dat we het vooral hebben over wat je wel en niet kunt doen en wat een goede start is om met je pws te beginnen.
Hoe ver zijn jullie inmiddels met jullie uitwerking? Natuurlijk kunnen we een andere datum zoeken maar het moet wel nuttig voor jullie zijn. We kunnen altijd een keer sparren op een pws middag?
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Wij hebben tot nu toe een idee wat we willen, maar we hebben eigenlijk geen idee waar en hoe te beginnen. Eigenlijk hebben we het liefst een afspraak zsm na onze toetsweek, die tot 4 november duurt.
Heb jij een datum in gedachten?gr,
Daniël en Jaco -
Beste @DaniëlV,
Ik dacht dat ik hier al antwoord op had gegeven maar zie dat er iets mis is gegaan. Zelf hebben wij tot en met 11 november tentamens, daarna sta ik op 24 november ingeroosterd voor onze PWS Middag. Komt deze datum jullie uit om langs te komen?
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Wij vinden dat prima, hoe laat moeten wij dan waar zijn?
En omdat het best nog wel een tijdje weg is, is het misschien handig als wij zelf al een begin kunnen maken.
Heb jij een goede tip voor het stuurprogramma en robotpakket dat niet te duur is?Gr,
Daniël en Jaco -
Beste Daniël en Jaco,
Jullie moeten je dan even aanmelden via het formulier op deze pagina.
Het lijkt mij zeker verstandig om alvast een stuurprogramma en robotpakket uit te kiezen zodat we die middag ook daadwerkelijk stappen kunnen maken. Jullie moeten daarom ook goed bedenken wat je wilt bereiken op deze middag.
Ik zou even goed rondkijken op de links die ik in het volgende bericht stuurde:
Beste Daniel en Jaco,
Mijn grootste tip zou zijn: focus of op het bouwen van de robot (mechanica) of op het bouwen van software.
Als je gaat bouwen, gebruik dan een simpel programmeer platform (zoals arduino), en zoek naar standaard libraries.
Als je gaat programmeren, kijk naar “standaard” robots:
Arduino Robot Kit
Sain SmartHoop dat jullie hier wat aan hebben!
Groetjes,
JoostMochten jullie hier niks kunnen vinden, laat het dan even weten!
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Wij hebben een programma van eisen opgesteld voor onze robot.
Wij hebben gekozen om ons meer te richten op het bouwen van de robot zelf.Ons programma van eisen:
- De robot moet zich autonoom voort kunnen bewegen.
- De robot moet stevig zijn.
- De prijs voor dit project moet niet te hoog worden.
- De robot moet wielen hebben.
- De accu moet lang meegaan.
- Er moet een beveiligingscamera op gemonteerd worden.
- De robot moet verbonden kunnen worden met een computer om de camerabeelden terug te kijken.
- De robot moet omgevingssensoren hebben zodat hij nergens tegen aan rijdt.
- De robot moet in verbinding kunnen komen met een alarm.
- Het programmeren moet niet te ingewikkeld zijn.
Wij hebben gekeken naar de links in het voorgaande bericht, maar zijn daar eigenlijk niet wijzer uit geworden. Heb jij misschien een goed idee welke robot de beste keus is?
Gr,
Daniël en Joost -
Beste @DaniëlV,
Bedankt voor jullie programma van eisen! Is het een idee als we komende donderdag samen wat onderdelen gaan uitzoeken en kort door het programmeren lopen? Met als doel dat jullie weg gaan met een duidelijk plan en materiaal dat jullie gaan bestellen?
Groetjes,
Joost -
Beste @JoostRothweiler,
Het lijkt ons een goed idee.
We zien je donderdag!Gr,
Daniël en Jaco -
Beste JoostR,
Wij zijn onderdelen aan het uitzoeken.
Wij kunnen alleen niet een goed geschikte infrarood sensor
de enige die we kunnen vinden is deze: infraroodsensor
Maar die is nogal duur, helemaal als we er 2 moeten bestellen.
Daarom zouden we omdat het voor ons maar om een test apparaat gaat liever voor een van deze 2 gaan:
IR sensor of IR sensor
Wat denk jij dat het beste is?Gr,
Daniël en Jaco -
Beste Daniël en Jaco,
Ik denk dat jullie graag zo ver mogelijk kunnen kijken. Om deze reden denk ik dat de sensor die tot 150 cm kan kijken beter geschikt is voor jullie robot. Wat maakt jullie twijfelen tussen de twee?
Groetjes,
Joost -
Beste JoostR,
Wij hebben al een ultrasone sensor voor afstand. De IR sensor is om leven te meten. Omdat die nogal duur is leek ons een goedkopere, minder goede voor nu een goede oplossing.
Gr,
Daniël en Jaco