Bouwen (en testen) prototype hydrofoil



  • Hoi Midas (en Juul),

    Vanochtend heb ik aan de telefoon met Annelies gesproken en heb ik afgesproken dat ik mijn verzoek ook even via het forum aan je/jullie zou richten.

    Ik zit in de 6e klas en heb voor mijn profielwerkstuk 'de ideale', oftewel de best presterende in de door mij gestelde omstandigheden, hydrofoils voor mijn laser (= een zeilboot) ontworpen. Bij het analyseren en ontwerpen van de profielen en de 3D-ontwerpen heb ik gebruik gemaakt van een simulatieprogramma.

    Uiteindelijk hoop ik, met behulp van een sponsor, de foils daadwerkelijk te kunnen bouwen, zodat ik deze op mijn boot kan zetten en daadwerkelijk kan gebruiken. Het lijkt me echter goed om eerst een prototype te maken en deze te testen om de resultaten van het programma dat ik gebruikt heb te valideren en zeker te weten dat het ontwerp goed is.

    Op de open dag heb ik gesproken met een medewerker van de sleeptank bij maritieme techniek. Hij zei dat ik, wanneer er een plekje zou zijn, waarschijnlijk een prototype in de sleeptank zou kunnen testen. Hiervoor moet ik echter wel eerst een prototype maken.

    Om dit te doen heb ik eerst naar de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek gebeld en gemaild. 3 keer bellen, 2 doorgestuurde mails en 1,5 week verder had ik echter nog steeds geen reactie. Daarom heb ik gisteren zelf naar het scholierenlab geprobeerd te bellen. Ik kreeg toen Maarten van het Science center aan de telefoon. Die zei dat in het scholierenlab waarschijnlijk niet de juiste materialen en faciliteiten zijn om een hydrofoil te maken en dat ik het misschien beter bij de dreamhall kon proberen.

    Dat heb ik vervolgens gedaan en de supervisor van de dreamhall, Frans van der Meijden, zei dat ik daar eventueel (als het niet te veel tijd in beslag zou nemen) terecht zou kunnen als iemand van een dreamteam me zou willen helpen. Daarom heb ik vanochtend naar Michiel Gilliam -die zich bezighoudt met de foils van de nieuwe boot van het TU Delft Solat Boat Team en die ik eerder al op een open dag gesproken had en later mee gemaild had- gebeld. Hij zei dat zij zelf ook geen prototypes van hun foils maken, aangezien het heel precies moet zijn en de methode die zij gebruiken (het frezen van metaal) niet precies genoeg is voor de foils als ze het zelf doen. Zij laten gewoon in één keer de definitieve versie maken door een professioneel bedrijf.

    Daarna heb ik vanochtend dus naar Annelies gebeld. Zij heeft me gevraagd dit berichtje te plaatsen om jullie op de hoogte te brengen, aangezien jullie me waarschijnlijk het best kunnen helpen. Ik wil dus (het liefst met hulp, want ik heb er zelf geen ervaring mee) een prototype bouwen dat stevig genoeg is om te testen in de sleeptank en goed genoeg is om de prestaties van de echte hydrofoils te laten zien. Ik heb begrepen dat epoxy niet stevig genoeg is en dat het maken van een draagvleugel van koolstofvezel vrij lang duurt. Aan die twee dacht ik in eerste instantie, maar ik sta in principe open voor elk materiaal.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en bij voorbaat dank!

    Met vriendelijke groet,
    Tycho Melles


  • PWS TU Delft Team

    Hee @Tycho-Melles ,

    Excuses voor de late reactie. Ik ben namelijk op vakantie en was even vergeten te reageren. Wat een gaaf onderwerp! Zo te zien ben je al druk bezig met bellen. Heb je je al aangemeld voor de sleeptank workshop van 20 november?

    Over je prototype, je bent al goed op dreef met onderzoek zo te zien. Echter vraag je nog al wat. Werken met koolstofvezel is inderdaad een zeer goede optie. Daar moet je alleen wel eerst een mal voor hebben. Deze mallen zijn net zo precies gemaakt als de hydrofoils zelf die van aluminium zijn gefreesd en zijn zeer duur. Hoe groot moeten de hydrofoils zijn om ze in de sleeptank te testen? Wellicht zou je ze kunnen 3D-printen. Echter is deze methode niet precies en krijg je een soort karteltjes op je materiaal. Kortom, een zeer precieze hydrofoil is zeer duur om te maken, ook als prototype. Welke sponsor wil je benaderen? Misschien kan deze je helpen met het maken van verschillende prototypes.

    Ik blijf er nog over nadenken hoe ik je kan helpen. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

    Groetjes,
    Midas



  • Hoi Midas,

    Ik heb me inderdaad aangemeld voor sleeptankworkshop, maar heb ook al direct contact met mensen van de sleeptank. Karteltjes op het profiel en net andere vormen zullen funest zijn voor de resultaten, omdat dat direct de stroming rond het profiel volledig zal veranderen. 3D-printen is dus geen optie. Hoeveel zou het maken van een prototype met één van de andere methodes ongeveer kosten (per oppervlakte-eenheid)?

    Ik heb wel een aantal ideeën voor mogelijke sponsoren, maar nog niemand benaderd. Als je ideeën hebt voor bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zouden zijn in de sponsoring van een project zoals dat van mij, zijn die natuurlijk meer dan welkom!

    Met vriendelijke groet,
    Tycho Melles


  • PWS TU Delft Team

    Hee @Tycho-Melles ,

    Ik denk dat de solar boat mensen je het best kunnen vertellen hoeveel een custom hydrofoil kost. Ik denk dat een freesopdracht om honderden euro's gaat. Voor koolstofvezel heb je een mal nodig. Deze mallen kosten ook duizenden euro's en dan heb je nog niet eens koolstofvezel en hars. Als je voor precisie gaat dan zul je je hydrofoil moeten laten frezen of moeten maken van koolstofvezel.

    Het idee van een sponsor is met dit soort bedragen dus nog niet zo gek. Weet je al hoe je zo'n sponsor wilt benaderen? Je moet ze namelijk wel iets kunnen bieden. Denk maar aan hun logo op je boot, promotie op Facebook of in de media.

    Groetjes,
    Midas


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.