Maximaliseren Liftkracht

• Beste student,

Het onderwerp van mijn profielwerkstuk is de vliegtuigvleugel met als onderzoeksvraag: "Onder welke omstandigheden is de liftkracht op een vliegtuigvleugel maximaal?" (slechte formulering, maar het komt neer op het maximaliseren van de liftkracht op een vliegtuigvleugel).

Verder ben ik vooral geïnteresseerd in het onderzoeken van het verband tussen de vorm van het vleugelprofiel en de liftkracht . Ik was van plan om in JavaFoil de eigenschappen van twee vleugelprofielen te "voorspellen", deze vervolgens op de een of andere manier in het echt te bouwen en te testen in jullie windtunnel. Ik was geïnteresseerd in het testen van een bepaald vliegtuigprofiel en hetzelfde vliegtuigprofiel, maar dan met meer welving (bollere vorm).

Mijn hypothese is dat deze bollere vorm eigenlijk een invalshoek simuleert aangezien de lucht onder een hoek naar beneden wordt geleid (je krijgt dan eigenlijk een CL-invalshoek grafiek die dan als het ware naar links is geschoven/getransleerd). Wat weer voor een grotere liftkracht zorgt. Dit effect is toch eigenlijk hetzelfde als bij flaps?

Verder ben ik ook van plan om verschillende verbanden te onderzoeken (CL-invalshoek, CL-snelheid, Lift-Drag / CL-CD). Is het mogelijk om dit laatste verband te onderzoeken in jullie windtunnel? En wat voor "basisprofiel" raadt je me dan aan om te gebruiken, een symmetrisch of "plat" vliegtuigprofiel? Zelf dacht ik dat symmetrisch het handigste is omdat deze bij een invalshoek van 0 graden nog geen liftkracht genereerd (wat het vergelijken van de data wat makkelijker maakt).

Met vriendelijke groeten,

Stan Coolen

• Beste Stan,

Dank voor je geduld. Mooi onderzoek en ik merk dat je je al goed hebt ingelezen. Momenteel vindt er een grote verbouwing plaats in de windtunnel die ik normaal tot mijn beschikking heb, dus ik ben op zoek naar een alternatief. Die heb ik waarschijnlijk wel gevonden, maar een volgende windtunnel workshop zal naar alle waarschijnlijkheid pas plaatsvinden halverwege februari 2016.

Kijk hier voor meer informatie over de workshop en voor het interesse formulier. Vul deze in, dan houd ik je op de hoogte. Als je zelf een vleugelprofiel wilt maken, volg dan strikt de bouwhandleiding.

Dan specifieker: de ervaring leert dat zelfgemaakt symmetrische vleugelprofielen in de praktijk toch niet helemaal symmetrisch zijn en behoorlijk afwijken van de verwachting. Dus of het interessant is om een dergelijk vleugelprofiel te maken laat ik aan jou. Verder is dit ook een hele mooie site waarop veel voorbeelden staan van vleugelprofielen: Airfoil Tools

De volgende software is beschikbaar:
    JavaFoil
    XFOIL

Het principe van flaps is inderdaad dat een translatie plaatsvindt in de CL-alpha grafiek: er wordt liftkracht gecreëerd bij een invalshoek van 0 graden. Dikkere vleugelprofielen worden per definitie gebruikt voor vleugels van transporters and bombers, want met deze vleugelprofielen kan het vliegtuig langzamer vliegen.

Grt. Wouter

• Beste Noor,

Dat is geen probleem hoor. De volgende workshop is toch "pas" in de kerstvakantie, dus ik heb nog een paar weken om me voor te bereiden.

Stan Coolen

• Beste Stan

Wouter is onze student Lucht- en Ruimtevaart en beschikt over de meeste kennis met betrekking tot dit onderwerp. Op dit moment zit Wouter echter in Mexico en kan hij niet naar jullie vraag kijken. Deze week zal hij terug komen, dan zullen jullie van hem horen.

Reactie duurt dus iets langer dan normaal, waarvoor excuses.

Groet,
    Noor

• Beste Wouter,

Aangezien mijn profielwerkstuk op 1 februari moet worden ingeleverd ben ik al op zoek gegaan naar een andere plek voor mijn profielwerkstuk. Ik heb gelezen dat ze bij de Universiteit Twente ook een windtunnel hebben (die ik dan eventueel kan gebruiken). Heb je nog andere suggesties voor plekken waar ik mijn onderzoek kan uitvoeren?
    Verder ziet Airfoil Tools er inderdaad heel handig uit, bedankt!

Stan Coolen

• Beste Stan,

Je kunt zelf een windtunneltje bouwen. Kijk hier bijvoorbeeld.

Grt. Wouter

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.