Meesterproef draagvleugels

• Beste Midas,

Bedankt voor je snelle reactie!

Het is geen probleem dat de grote/geavanceerde watertank niet beschikbaar is, die kleinere watertank is ook super! Dan wachten we nog even met het plannen van een datum, tot de coördinator wel aanwezig is.

Ytsen

• PWS TU Delft Team

Hee ytsen,

Ik loop helaas de hele tijd de coördinator mis. Ik ga het zo nog een keer proberen.

• PWS TU Delft Team

Beste Idsert en Ytsen,

Ik ben bij de coördinator geweest. Helaas bevestigde hij waar ik al bang voor was. De sleeptank is tot de krokusvakantie volgeboekt. Nade krokusvakantie begint periode 3 waarin studenten Maritieme techniek proeven zullen uitvoeren in de sleeptank. Deze hele periode is de tank dus ook afgeschreven. De tank is dus op z'n vroegst in mei beschikbaar. Ik hoop dat jullie bij een andere universiteit of organisatie terecht kunnen.

met vriendelijke groet,
    Midas Becker

• Beste Midas,

Oké jammer, maar het is niet anders. We zullen het inderdaad ergens anders proberen.
    Toch bedankt voor je tijd en hulp!

Ytsen

• PWS TU Delft Team

Ik hoop dat jullie snel een andere sleeptank vinden. Jullie kunnen voor andere vragen over je PWS nog altijd bij ons terecht!

• @Midas-Becker

Beste Midas,

We hebben een paar vragen wat betreft draagvleugels:

1. Hoe kun je de liftkracht van een draagvleugel berekenen?

Zelf hebben we onderstaande formule al gevonden, welke prima toepasbaar is. We wilden voor de zekerheid deze formule toch even laten controleren.

0_1487235229529_formule liftkracht.jpg

2. Hoe kun je de weerstand die door een draagvleugel wordt gecreëerd berekenen?

Ook hiervoor hebben we al een formule gevonden. Het berekenen van q en S is geen probleem, maar bij CD lopen we vast. Dit is namelijk een coëfficiënt, welke afhankelijk is van de soort/vorm draagvleugels. Hebben jullie hier eventueel meer informatie over?

0_1487235303386_weerstand draagvleugel.jpg

1. Hoe kunnen we bepalen waar de draagvleugels geplaatst moeten worden?

We hebben het ontwerp van een schip (inclusief zwaartepunt) en we zaten zelf te denken dat we
      met momenten moeten rekenen. Het schip zal namelijk gaan draaien om zijn zwaartepunt. Hierbij
      dachten we dat het moment van de draagvleugel gelijk moest zijn aan het moment van het water aan de achterkant van het schip. Dit water duwt het schip namelijk aan de achterkant weer omhoog, wat de werking van de draagvleugel zou tegenwerken.

Klopt onze gedachtegang? Of zit hier meer achter?

2. Hoe kunnen we vermogensberekeningen uitvoeren?

We willen namelijk dat ons schip rond een snelheid van 40 km/u uit het water wordt getild door de draagvleugels. We weten verder dat het schip twee motoren van 400 PK elk heeft (totaal vermogen van 800PK dus).

Zelf hebben we de onderstaande formule al gevonden:
    0_1487235792160_vermogensberekeningen.jpg

We weten alleen niet welke eenheden hierbij horen. Als je de snelheid in m/s doet en de totale weerstand in Newton, dan krijg je het vermogen in Nm/s. Nm zou logisch zijn, gezien dit het koppel van een motor is, maar wij willen eigenlijk toewerken naar vermogen (PK of KW).

Kunnen jullie dit verduidelijken?

Alvast bedankt!

Ytsen

• PWS TU Delft Team

Hee Ytsen,

De eerste twee vragen kunnen jullie beantwoorden met het volgende document:
    0_1487239927709_Stromingsleer Slab.png
    Als jullie vragen hebben over dit document mogen jullie ze stellen.

vraag 3.
    Jullie zijn al goed op weg! Het draait inderdaad allemaal om een momentenbalans. Als je weet hoeveel liftkracht de vleugel genereert dan weet je ook waar je hem moet plaatsen om de boot stabiel te houden. De boot draait niet per se om het zwaartepunt. De boot draait om het draaipunt en deze hoeft niet per se op het zwaartepunt te liggen (denk aan een wigwap). Bedenk wel dat je de boot bij elke snelheid stabiel moet houden. Bij een hogere snelheid is er meer lift.

vraag 4.
    Deze vraag moeten jullie anders verwoorden. Je "schip" levert geen vermogen. Alleen de motoren leveren vermogen.

Als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag.

Groetjes,

Midas

• @Midas-Becker

Bedankt voor je snelle reactie Midas, super!

Die formules die je ons hebt gegeven over liftkracht en weerstand kunnen we zeker gebruiken.

Wat betreft het draaipunt en het momentevenwicht zullen we ook nog even met onze natuurkundedocent overleggen.

Nogmaals bedankt voor je hulp!

• PWS TU Delft Team

geen probleem. Succes! Laat maar weten of het lukt.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.