Profielwerkstuk Natuurkunde "Krachten op een vliegtuig"



  • Beste Maarten,

    Voor het uploaden van foto's kun je de "attachment" knop gebruiken. De aluminium vleugel test ik waarschijnlijk alleen in de ochtend voor scholieren die geen eigen vleugelprofiel meebrengen. Het is een slank profiel waarvan ik de code nog steeds niet weet (haha). Echter, dit profiel vergelijken met een profiel gemaakt van polystyreen of ander grof materiaal zou oneerlijke competitie zijn.

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Bedankt voor alle hulp!

    M.V.G.

    Maarten Groenendijk



  • Beste Wouter,Beste Wouter,

    Ik had naar aanleiding van de metingen met de windtunnel nog wat vragen over de resultaten.

    1. Wat is het verschil tussen Ф en α?

    2. Waarom is de α in de Cl-Alfa-grafiek maar tot 7 graden?

    3. Wat kun je precies bepalen uit de Cl-alfa-grafiek? Is dit niet toevallig bij welke hoek het profiel de meeste lift opwekt?

    4. Wat is het verschil tussen reeks 1 en reeks 2 in de Cl-alfa-grafiek van beide profielen?

    5. Wat kun je bepalen uit de Cl-Cd-grafiek?

    6. Ik vond de grafiek van de Cl-Cd van het A-symmetrische profiel erg apart, klopt deze grafiek wel?

    7. Waarom is er bij de Cl-Cd-grafiek van het Symmetrische profiel een puntje niet verbonden met de grafiek?

    Ik hoop dat u de vragen kunt beantwoorden.

    Met vriendelijke groeten,

    Maarten Groenendijk



  • Ha Maarten,

    Hieronder wat antwoorden op je vragen.

    1. Wat is het verschil tussen Ф en α?
      Deze vraag heb ik eerder beantwoord in dit topic:
      http://profielwerkstuk.tudelft.nl/forum/viewtopic.php?pid=3308#p3308

    2. Waarom is de α in de Cl-Alfa-grafiek maar tot 7 graden?
      Daarvoor overtrok het vleugelprofiel waarschijnlijk al en daarna is het niet interessant meer om grotere hoeken te meten.

    3. Wat kun je precies bepalen uit de Cl-alfa-grafiek? Is dit niet toevallig bij welke hoek het profiel de meeste lift opwekt?
      De Cl-alpha grafiek is vooral bedoeld om aan te geven wat er gebeurt bij een invalshoek van 0 graden en bij de maximale invalshoek. Creëert het vleugelprofiel lift bij 0 graden en wanneer overtrekt het profiel? Het is een plot van de aerodynamische performance van het vleugelprofiel.

    4. Wat is het verschil tussen reeks 1 en reeks 2 in de Cl-alfa-grafiek van beide profielen?
      Ik denk dat je met deze reeksen Cl en Cd bedoeld: lift- en weerstandscoefficient, respectievelijk

    5. Wat kun je bepalen uit de Cl-Cd-grafiek?
      Is eigenlijk een samenvatting van de aerodynamische eigenschappen van het vleugelprofiel. Ook kan je er de maximale L/D ratio uithalen. Lees er hier meer over.

    6. Ik vond de grafiek van de Cl-Cd van het A-symmetrische profiel erg apart, klopt deze grafiek wel?
      Heeft inderdaad niet de mooie vorm die je van een Cl-Cd grafiek gewend bent, maar ik zie wel dat deze wordt benaderd, dus ja het klopt wel.

    7. Waarom is er bij de Cl-Cd-grafiek van het Symmetrische profiel een puntje niet verbonden met de grafiek?
      Het puntje is wel verbonden, alleen met die grote gele punten zie je dat niet. Probeer maar eens andere lijnen in Excel.

    Hopelijk helpt dit! Laat maar weten als je verder vragen hebt.

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Mijn vragen staan op de tweede pagina.

    Met vriendelijke groeten,

    Maarten Groenendijk



  • Beste Wouter,

    Wij hebben nog steeds moeite met het trekken van conclsuies uit de grafieken.

    Kun je ons hier misschien mee helpen?

    Met vriendelijk groeten,

    Maarten Groenendijk



  • Beste Wouter,

    Ja dat kan ik vinden, dat is na de top van de grafiek. Dus verder kun je geen conclusies trekken?

    M.v.g.

    Maarten Groenendijk



  • Beste Maarten,

    Wat bedoel je precies? Je kunt zien wanneer ze overtrokken zijn toch?

    Grt. Wouter



  • Beste Maarten,

    Welke conclusies heb je al getrokken?

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.