• Blikjestelefoon

    Telecommunicatie
    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    351 Weergaven
    Liam van VugtL
    Beste @Duke-Wit , Als je een zo goed mogelijk signaal wilt versturen is het belangrijk om de weerstand zo laag mogelijk te houden. Aangezien je een golf door het touw stuurt zal dit touw gaan oscilleren. Ik zou eens opzoeken door wat een golf zijn energie verliest in een touw (denk aan massa en spanning in het touw). Je zou kunnen kijken tot welke touw lengte je kan gaan voordat je signaal niet meer hoorbaar is! En dan bedenken waarom dat zo is. Groetjes, Liam
  • Technasium: Geluidsenergie

    Technasium
    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    270 Weergaven
    Liam van VugtL
    Beste @Renze000 Ik heb je een privebericht gestuurd met de zoomlink. Tot zo!
  • Energie uit Ethanol.

    Energie opwekking & zonnecellen brandstofcel
    21
    0 Stemmen
    21 Berichten
    2k Weergaven
    bjornlosekootB
    @roel-vd-sanden-1 Hoi Roel, Thomas en Tycho, Dat is prima hoor! Laat het maar weten als jullie je feedback terug hebben. Groetjes, Bjorn
  • Prototype van een innovatieve drinkfles ontwikkelen

    Overige Vragen
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    188 Weergaven
    Liam van VugtL
    Beste @maxim_schijvens , Dat klinkt als een interessant product! Ik denk graag met jullie mee over de elektronica en design van dit project. Is het ook voor jullie PWS? Ik hoor graag waar jullie nu zijn in het ontwerpproces. Groeten, Liam
  • EXO Scheikunde

    Scheikunde overig
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    198 Weergaven
    Demi SchrauwenD
    Hey @nikki, Wat een leuk idee! Je zou zeker naar vitamine C kunnen kijken als je het kan aantonen met een indicator, zoals bijvoorbeeld DCPIP (check even of jou school zoiets heeft). Soms bestaan de sappen uit de supermarkt juist uit concentraat ipv verst geperst fruit dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken. De stabiliteit van ascorbinezuur kan je beinvloeden door met de omgevingsfactoren te spelen (dat is vaak waarom er bewaaradviezen op verpakkingen etc staan). Denk daarbij aan invloed van licht, zuurstof, temperatuur etc. Daarna is het een kwestie van de metingen uitvoeren en de resultaten vergelijken!! Zo kan je bijvoorbeeld kijken of er een reden is waarom de fabrikant voor concentraat zou kunnen kiezen ipv vers geperst fruit in de sap. Ik hoop dat jullie zo een beetje op weg zijn geholpen, als je nog vragen hebt kan je die natuurlijk altijd hier stellen! Met vriendelijke groet, Demi
  • Schaalmodel boot op waterstof

    Technasium
    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    106 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • 0 Stemmen
    12 Berichten
    775 Weergaven
    I
    Beste @Wick-Goelst Dat heb ik gedaan voor morgen. Het enige probleem is dat er geen tijd bij staat. Heeft die workshop een inloopstructuur? Igor Wildeboer
  • 0 Stemmen
    2 Berichten
    167 Weergaven
    I
    @Joel-knuijt Hallo Joël, Manuel en Niels, Mijn naam is Isabella en ik studeer Civiele Techniek aan de TU Delft. Ik nodig jullie graag uit om binnenkort even kort kennis te maken via Zoom. We kunnen dan verdere afspraken maken over onze samenwerking en alvast sparren over jullie onderzoeksidee en aanpak. Ik ben benieuwd naar wat jullie tot nu toe hebben bedacht! Ik zou kunnen op de volgende data: Zondag 16 november Maandag 17 november Dinsdag 18 november Woensdag 19 november Laat maar weten welke dag en tijd voor jullie het beste uitkomt. Groetjes, Isabella Teeuwen
  • Waterstoftank

    Machines
    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    362 Weergaven
    S
    Hoi Gelmar, Hier een vereenvoudigd voorbeeld van wat er gebeurt bij het opslaan van waterstof in een cryo-gecomprimeerde tank. Stel, je hebt een stalen drukvat met: Binnendiameter: 0,4 m Lengte: 0,9 m Druk: 350 bar bij 20 °C. Bij deze omstandigheden bevat de tank ongeveer 1,3 kg waterstofgas. Als je de tank afkoelt naar 20 K (-253 °C) en de hoeveelheid gas gelijk blijft, dan daalt de druk tot ongeveer 24 bar. Dat komt doordat de druk bij constante massa en volume evenredig is met de temperatuur: P2 = P1 ⋅ T2/T1 De metalen wand krimpt ook iets door de kou. De lineaire krimp kun je schatten met: ΔL/L = α⋅ΔT Bij een uitzettingscoëfficiënt van 16×10−6K−1 krimpt het metaal ongeveer 0,35 %. Dit betekent dat de tank iets kleiner wordt, de spanning in het materiaal afneemt en de druk sterk daalt. In het echte ontwerp moet je daarnaast rekening houden met broswording, materiaalkeuze en isolatieverliezen. Hebben jullie iets aan dit rekenvoorbeeld? Groet, Splinther PWS-team TU Delft
  • PWS Energieomzetting vliegtuigen

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    141 Weergaven
    W
    Hallo @MarijnBoi3980 , Jullie zouden je kunnen verdiepen op de landingsprocedure van straaljagers op een aircraft carrier. Hier gebruiken ze zo een elastiek om af te remmen. Ze gebruiken overigens niet het elastiek om kinetische energei/kracht vast te houden en die bij take-off weer te gebruiken. Een aantal puntne die ik je wil mee geven voor je verder gaat zijn de volgende: Als je wat onderzoek doet hoe vliegtuigen landen zal je zien dat het voorwiel van het landingsstel niet geschikt is voor de manier van afremmen. Dit komt door de kracht erop, het moment wat je dan krijgt en ook de hoek waarmee een vliegtuig land. Als je een elastiek onder spanning zet en het vliegtuig komt tot stilstand moet een een heel sterk mechanische tool zijn die die elastiek onder die spanning kan houden. De gehele tijd dat dit elastiek onder spanning staat is het ontzetten gevaarlijk, voor alles in de buurt (inclusief de vliegtuigen). Het vliegtuig moet bij stijgen genoeg vaart maken en daarmee ook genoeg kracht (voorstuwing) hebben om in de lucht te blijven als de veerenergie wegvalt. Ik zou je vooral verdiepen in hoe stijgen en dalen op een aircraft carrier werkt (extreem korte landings- en opstijgbanen). Groeten, Wick
  • PWS Genetische modificatie erfelijke ziektes

    Het menselijk lichaam
    10
    0 Stemmen
    10 Berichten
    1k Weergaven
    bjornlosekootB
    @bjornlosekoot Hoi Kick en Thijs, Wat goed dat jullie vragen hebben voorbereidt! De vragen zijn duidelijk, maar ik zou ze misschien nog iets aanpassen en anders indelen. Ik zou jullie aanraden om ze in drie delen in te delen: Ervaring en Expertise Hierbij zou het goed zijn om jezelf even voor te stellen en Maartje zich te laten voorstellen. Ook kan je dan vragen of zij wilt uitleggen wat CRISPR-Cas precies is. Verder zouden deze vragen er goed bij passen: 11, 2, 1, 5 Geneeskunde-gerichte vragen Deze vragen zouden hier goed bij passen: 9, 3, 4, 10 Ethiek Deze vragen zouden hier goed bij passen: 5, 6, 12, 8, 7 De vragen zijn inhoudelijk allemaal erg goed, maar ik zou ze eerder in deze volgorde afnemen. Zijn jullie het hier mee eens? Vergeet niet in het mailtje naar Maartje aan te geven dat jullie ook een aantal geneeskunde-gerichte vragen zouden willen stellen. Dit is niet haar expertise, dus het is dan beter om dit van te voren even te vragen. Het kan namelijk ook zijn dat ze hier minder goed antwoord op kan geven. Ik hoor graag of jullie nog vragen hebben! Groetjes, Bjorn
  • uv-straling aantonen

    Scheikunde & Biologie Proefjes
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    185 Weergaven
    Liam van VugtL
    Beste @sannerdk , Dat klinkt als een interessant onderwerp! Belangrijk is om na te denken hoe licht in het algemeen kan worden gedetecteerd, en van daar kan je kijken hoe het zit met UV licht. Wij bieden een workshop over zonnebrand aan die dieper ingaat op het tegenhouden van UV licht op je huid. Ik raad aan hier eens naar te kijken! Deze kan je vinden op deze websites onder 'workshops' Groeten, Liam
  • Aspirine synthese molariteit

    Medicijnen
    162
    0 Stemmen
    162 Berichten
    222k Weergaven
    bjornlosekootB
    @Anouk-en-Sophie Hoi Anouk en Sophie, Hierbij de link: link Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag! Groetjes, Bjorn
  • 0 Stemmen
    2 Berichten
    240 Weergaven
    S
    Beste Thijn, Mohammad, Nouschka en Pieter, Ik reageer in dit bericht even in beide vragen in 1 keer! De Altena-groep (met de lagen AT_0, AT_1 en AT_2) bestaat voornamelijk uit fijnkorrelige kleisteen en schalie, afgewisseld met dunne lagen siltsteen, zandsteen of kalksteen. Deze gesteenten zijn ontstaan in een mariene (zee-)omgeving tijdens het Laat-Trias tot Vroeg-Jura. Over het algemeen zijn de kleiige lagen erg slecht doorlatend, wat betekent dat water en warmte zich moeilijk door het gesteente kunnen verplaatsen. Daardoor is de Altena-groep als geheel minder geschikt voor aardwarmtewinning. Toch kunnen er lokaal verschillen zijn. Sommige delen van de Altena-groep bevatten zandige of kalkhoudende lagen met een hogere doorlatendheid, en die zouden wél potentie kunnen hebben als aardwarmtereservoir. De laag AT_2 bestaat meestal uit klei of schalie en is dus niet ideaal, maar het is verstandig om de lokale samenstelling verder te onderzoeken. Andere gesteentegroepen, zoals S of KN, bevatten mogelijk meer zandsteen of kalksteen en zijn daardoor beter geschikt voor geothermie. Ik hoop dat ik jullie hier iets verder mee help, laat maar weten asl jullie er nog dieper op in willen gaan! Groet Splinther PWS Team TU Delft
  • Experiment met geluid en piëzo-element

    Energie opwekking & zonnecellen
    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    260 Weergaven
    Liam van VugtL
    Beste @Kees08 , Ik denk ook dat het inderdaad handig is om een zo sterk mogelijke piëzoelement te gebruiken (hoewel die waarschijnlijk nog steeds niet veel spanning oplevert, maar wel meer dan zwakkere). Helaas heb ik geen sterke piëzoelementen aan te bieden vanuit de TU. Er is een flink prijsverschil tussen de 'hobby' elementen van een paar euro, en high grade actuators die honderden euros kunnen zijn. Ik verwacht dat je met deze goedkopere hobby elementen al een heel eind komt in je onderzoek. Als er verdere vragen zijn hoor ik ze graag! Groetjes, Liam
  • Khelo 24 Betppn App Review: Features & Benefits

    Natuurkunde
    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    97 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Viscositeit in hydroliek testen

    Machines machines hydroliek viscositeit
    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    230 Weergaven
    B
    Hey splinter, Heel erg bedankt voor je antwoord we zullen zeker verder kunnen vorderen met uw tips. We gaan ermee aan de gang, bedankt. Groetjes Bjorn
  • Piëzo-elektrisch effect

    Energie opwekking & zonnecellen
    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    734 Weergaven
    Liam van VugtL
    Beste @Cas , Het hangt denk ik af van zowel het piëzo elektrisch materiaal als de multimeters die jullie hebben of jullie een duidelijke waarde kunnen meten. Op de multimeter staat de tolerantie/gevoeligheid van de meter, als deze enkele millivolts kan meten dan denk ik dat dat wel genoeg moet zijn. Een goede deelvraag zou iets zijn in de trend van het vinden van een empirische relatie tussen bijvoorbeeld kracht op het piëzo element en de gemeten spanning. Iets van: ik doe X en ik meet Y, wat is de relatie tussen X en Y? (in dit geval zou dat bijvoorbeeld kracht en spanning kunnen zijn, maar X en Y kunnen van alles zijn) Groetjes, Liam
  • AT_2 groep

    O&O project Aardwarmte; CLD & Northgo College Noordwijk
    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    140 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Offshore groene energie

    Energie opwekking & zonnecellen
    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    556 Weergaven
    R
    @Liam-van-Vugt Beste Liam, Ons plan is om de verticale beweging van de golf met een crank-slider om de zetten naar een draaiing, die een generator om zal zetten naar een stroom. Hierbij is het waterdicht maken van de draaiing het grote probleem… Wij proberen nu dmv een labyrint-as afdichting met vet/olie dit waterdicht te maken: de uitdaging zit hem namelijk in de as -> stroom. Als wij eenmaal een stroom eruit hebben zal die “binnen” de hele WEC blijven, rechtstreeks aan een accu. Bedankt voor het meedenken! Roland en Cesar