• 99exch Cricket Betting - Live Odds & Exchange | Bet on IPL 2026

    Natuurkunde
    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    30 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Gesmolten zoutreactor

    Energie opwekking & zonnecellen
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    64 Weergaven
    Liam van VugtL
    Beste @Robin-2 , Dat klinkt als een erg interessant onderwerp! Het is best ingewikkeld om een experiment uit te voeren met werkelijke thermische neutronen, dus voor nu stel ik voor om eens een gesprek in te plannen om het verder te hebben over de natuurkunde en engineering achter een gesmolten zout reactor. Hier kunnen we het ook verder hebben over de mogelijkheden tot een experiment. Dit gesprek kan hier fysiek in Delft of online, wat voor jou beter uitkomt! Voor nu stel ik dinsdag 23 Juni om 13:30 voor. Groeten, Liam van Vugt
  • Windtunnel

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    20
    0 Stemmen
    20 Berichten
    532 Weergaven
    О
    Hoe werkt een aerodynamische windtunnel en waarvoor wordt deze gebruikt? koning
  • 0 Stemmen
    1 Berichten
    35 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • PWS Stirlingmotor

    Energie opwekking & zonnecellen
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    35 Weergaven
    S
    he @Gijs Als eerste sorry voor de late reactie, wij zitten midden in de tentamens. Leuk om te lezen dat jullie voor je PWS het rendement van een Stirlingmotor bij verschillende gassen willen onderzoeken. Een mooi en pittig onderwerp. Helaas hebben wij hier op de TU geen Stirlingmotor beschikbaar waarmee jullie deze proef onder begeleiding kunnen uitvoeren, dus daar kan ik jullie niet direct mee verder helpen. Wat ik wel kan doen, is even met jullie meedenken over een alternatief. Laat het me weten als jullie daar prijs op stellen, dan kijk ik graag of er ergens anders een mogelijkheid is. Succes met het PWS! Groet Splinther
  • 0 Stemmen
    2 Berichten
    46 Weergaven
    Demi SchrauwenD
    Hey @IsaVerschuur, Allereerst excuses voor de late reactie, ik wilde hier graag even rustig de tijd voor nemen. Wat goed dat jullie al zo'n duidelijk plan hebben bedacht! Ik heb een aantal tips voor jullie practicum opzet, maar het ziet er al goed uit. Het grootste probleem is inderdaad het verkrijgen van een gepaste bacterie. Bij ons op de TU Delft hebben wij deze ook niet zomaar voor het pakken. Je zou naar voorouders kunnen kijken of aan jullie school kunnen vragen wat de mogelijkheden zijn. Je zou het namelijk naar de soort micro-organisme kunnen trekken. Dus niet per direct de GAS bacterie maar een andere bacterie die makkelijker te verkrijgen is. Het is dan minder representatief wat betreft de keelontsteking maar de meeste bacterieen zijn structureel en (soms ook biologisch) vrijwel hetzelfde waardoor je wel iets over het werkingsmechanisme van de antibacteriele werking kan vertellen. Overleg desnoods even met jullie begeleider hoe creatief je mag worden of hoe ver je van de GAS bacterie mag afwijiken! Hieronder wat tips: voor de voorbereiding van de mensen van natuurlijke ingredienten: 100 ml mengsel is vrij veel, ik denk dat het een duidelijker resultaat zal geven als jullie de concentratie van het ingredient hoger maken, dus minder volume waarin jullie koken. Daarnaast denk ik dat een spray niet het gewenste effect zal geven. Je kan ook simpelweg druppels op de agar platen laten vallen en even laten intrekken voordat het de stoof in gaat, dan krijg je denk ik "hardere" groei/ geen groei lijnen. Deze methode is iets hardnekkiger voor de bacterien waardoor je een duidelijker resultaat zult krijgen. Doe dan overal dezelfde hoeveelheid, bijvoorbeeld een druppel van 1 of 2 mL of iets dergelijks, je zou ook nog binnen dezelfde test als het ware kunnen spelen met deze hoeveelheden, om te kijken of dat veel invloed heeft. In jullie document staat dat je de deksel beschrijft met de informatie over die specifieke proef, wat in de microbiologie gebruikelijker is, is om het op de bodem te schrijven, de kant waar de agar in gegoten is. De reden hierachter is namelijk dat deksels nog wel eens verwisseld kunnen worden. Dit heeft uiteraard geen invloed op jullie proef, maar misschien wel iets om in het achterhoofd te houden. Het is verstandig om dat te doen voordat je alle middelen en organismen toevoegt etc! Als jullie het leuk vinden zou je ook nog een bestaande thee uit de winkel mee kunnen nemen als test. Bouw ook altijd een controle in, dus een plaat met bacterien zonder enige voor van antibiotica of thee of iets dergelijks! Dan kan je bewijzen dat de incubatie omstandigheden wel goed genoeg waren voor de bacterie om te groeien en is je conclusie omtrent verminderde groei sterker. Als allerlaatste: check de verdubbelingstijd van je gebruikte micro-organisme. De ene groeit sneller dan de ander. Stel je hebt er een die heel langzaam groeit (bv lage specifieke groeisnelheid zoals dat heet), dan denk ik niet dat elke dag kijken en tellen heel veel zin heeft! Daarnaast is bloedagar niet voor elke bacterie nodig, voor de meesten is simpele agar met glucose al voldoende. Check dus even welke bacterie welke voedingsstoffen en temperatuur nodig heeft etc! Kortom, de grootste hindernis is het vinden van een gepaste bacterie. Mijn advies is om te kijken naar biologische voorouders en te overleggen met je begeleider over wat mogelijk is en hoe ver je mag afwijken van de GAS bacterie. WIj kunnen jullie op het Science Center van de TU Delft niet op het lab helpen met dit onderzoek ivm risico-analyses etc. Echter denk ik dat jullie dit op jullie eigen school makkelijk kunnen uitvoeren als jullie een passende bacterie kunnen vinden! De werkwijze ziet er namelijk realistisch uit, goed gedaan! Ik hoop jullie zo een beetje op weg te hebben geholpen, mochten jullie tegen problemen of vragen aan lopen: schroom niet om weer een bericht te sturen op het forum! Met vriendelijke groet, Demi
  • NOx-uitstoot procesfornuizen

    Technasium
    8
    0 Stemmen
    8 Berichten
    235 Weergaven
    S
    he @IsabelvanGink Goed bezig! Jullie weten al dat NOx ontstaat door hoge verbrandingstemperaturen. Dat is eigenlijk de sleutel voor het bedenken van een oplossing: als je weet wat het probleem veroorzaakt, kun je nadenken over wat je daaraan kunt veranderen. Een logische eerste vraag is dus: wat gebeurt er met de NOx-uitstoot als je de verbrandingstemperatuur verlaagt? En hoe zou je dat kunnen bereiken? Denk bijvoorbeeld aan wat er gebeurt als je de verhouding tussen brandstof en lucht aanpast, of als je iets toevoegt aan het verbrandingsproces om de temperatuur te drukken. Er zijn ook oplossingen die niet de verbranding zelf aanpassen, maar de uitstoot behandelen nadat die al is ontstaan. Welke richting lijkt jullie het meest logisch voor B890, en waarom? Groet, Splinther
  • LH2 als energiedrager

    Energie opwekking & zonnecellen
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    38 Weergaven
    bjornlosekootB
    @nielsw Hoi Bavly en Niels, Wat een leuk en actueel onderwerp voor een PWS! Zeker nu er tegenwoordig veel meer wordt gewerkt aan het opwekken van duurzame energie, maar het nog een probleem is om deze goed op te slaan. Voor een inleiding is het altijd handig om jezelf voor te stellen hoe jullie willen dat een lezer (die nog niets / weinig) van LH2 weet jullie verslag gaat lezen. Hiervoor moet je dus zorgen dat de inleiding hier een rode draad in is en steeds iets dieper in gaat op de stof. Je zou bijvoorbeeld eerst de lezer op de hoogte moeten stellen van de noodzaak van de energietransitie en welke rol energiedragers daar bij spelen. Dan zou je ook eventueel in kunnen gaan op mogelijke soorten energiedragers. Daarna kan je dan een introductie geven over wat LH2 is en daarna de voor en nadelen benoemen. Je zou dan bijvoorbeeld af kunnen sluiten met een stukje toekomstbeeld (of hoe LH2 momenteel al wordt gebruikt). Probeer hier vooral ook nog zelf even kritisch naar te kijken, want het moet vooral goed voorbereiden op jullie verslag, alle lastige onderwerpen die jullie daarin beschrijven moeten dus uitgelegd. Dit kan soms lastig zijn omdat jullie natuurlijk expert worden op het gebied en bepaalde dingen dan logisch lijken, maar dit is voor de lezer niet altijd het geval! Ik hoop dat dit een beetje helpt, als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag! Groetjes, Bjorn
  • PWS Fermentatie van B.sub

    Bacteriën & virussen
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    31 Weergaven
    Demi SchrauwenD
    Hey @Friesvanbeek, wat leuk dat jullie aan microbiologie denken! Er is veel bekend over B. subtilis en zijn fantastische toepassingen. Je kan met dit organisme de biotechologie kant op gaan waarbij er idd interessante stoffen kunnen worden geproduceerd. Kwa literatuuronderzoek is hier wel genoeg over te vinden, het deel wat lastig kan worden is het praktische onderzoek. Een fermentatie of proef met een bioreactor (of micro-organisme in het algemeen) is niet gemakkelijk en snel op te zetten waardoor ik jullie op de TU Delft helaas niet kan helpen. Als jullie geintereseerd zijn in het anti-microbiele deel kan ik jullie wel verwijzen naar onze antibiotica workshop. Bij dit experiment zullen we jullie kort vertellen hoe antibiotica over het algemeen werkt en mogen jullie zelf aan de slag gaan met verschillende antibiotica en micro-organismen, waaronder Bacillus subtilis. Je kan dit experiment linken aan de gezondheidszorg en waarom antibiotica resistentie een probleem kan vormen voor het genezen van sommige ziektes. Wat jullie ook zouden kunnen doen is kijken of jullie B. subtilis kunnen isoleren (kijk even op internet naar literatuuronderzoek) uit bijvoorbeeld de bodem of iets dergelijks. Mocht dat lukken zou je kunnen kijken wat de invloed is van omgevingsfactoren (bv pH, temperatuur, hoeveelheid voeding, anitbiotica etc.) op de groei van de cellen. Resultaten hiervan kan je betrekken tot bijvoorbeeld fermentatie omstandigheden en industriele toepassingen etc. Kortom, literatuuronderzoek is er voldoende, maar zorg er vooral voor dat jullie een plan hebben voor het praktische deel van je pws! Ik hoop jullie zo een beetje op weg te hebben geholpen. Mochten jullie nog meer inspiratie nodig hebben, feedback op hoofd/deelvragen of vragen in het algemeen kunnen jullie hier altijd weer terecht! Met vriendelijke groet, Demi
  • PWS nanomedicijnen

    Medicijnen
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    44 Weergaven
    Demi SchrauwenD
    Hey @tvr2009, Wat een interessant onderwerp! Ik ben geen expert op nano/ farmaceutsich niveau maar ik weet wel het een en ander van de biologie en scheikunde! Je deelvragen zien er al sterk en specifiek uit, ik denk dat je met literatuur onderzoek ver gaat komen! Aangezien je in je deelvragen veel ingaat op de micel versie van nanodeeltjes is dit misschien ook goed om te noemen in je hoofdvraag. Dit zorgt er namelijk voor dat je hoofdvraag specifieker wordt en daarnaast goed wordt ondersteunt door je deelvragen waardoor je een mooi rond onderzoek krijgt. Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk een praktisch deel moeten doen voor je pws, met nanodeeltjes en medicijnen is dit vaak lastig te onderzoeken. Op de TU Delft kunnen wij je niet helpen met dit soort labwerk. Je zou zelf kunnen checken of je op school meer kan kijken naar de scheikundige kant van micellen (bv de vorming ervan en misschien wel een proefje met het "kritische micelconcentratie (CMC)" concept). Wie weet stuit je wel op een methode tijdens je literatuuronderzoek! Je zou ook kunnen kijken of je een zorginstelling kan benaderen of kan interviewen die werken met dit soort therapien (check wel met je begeleider of dit telt als praktisch onderdeel). Ik hoop je zo een beetje inspiratie te hebben gegeven, mocht je nog meer vragen hebben kan je die hier altijd stellen :) Met vriendelijke groet, Demi
  • LH2 als energiedrager

    Brandstoffen & biobrandstoffen
    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    22 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • 0 Stemmen
    4 Berichten
    103 Weergaven
    Demi SchrauwenD
    Hey @jonna, Excuses voor de late reactie! Voor september is helaas niet mogelijk omdat het Biolab gesloten is in de zomervakantie. Ik kan wel met zekerheid mededelen dat de workshop in september zal plaatsvinden (misschien dat het echter eind september wordt ivm de opstart van het lab). Wat betreft jullie verschuiving naar de gezondheidszorg: resistentie is lastig te koppelen aan omgevingsfactoren, jullie zullen in je literatuuronderzoek zien waarom dit zo is. Kleine hint: vaak komt het door evolutie en kan je dit dus zelf moeilijk sturen. De bacterien zelf reageren op veranderingen in temperatuur, pH, voeding en werkzame stoffen in antibiotica etc. Tijdens de workshop wordt duidelijk hoe antibiotica de groei van bacteriën verstoord en waarom antibiotica dus soms kan werken als geneesmiddel (dat is dus de link met de gezondheidszorg). Je zou wel de invloed van omgevingsfactoren (dus bijvoorbeeld pH en temperatuur) kunnen testen op de groei bacterien die je uit slootwater kan halen! Houd er dan wel rekening mee dat je niet kan bepalen welke soorten bacteriën in dat water aanwezig zijn, maar dat is voor jullie onderzoek geen probleem. Als je hulp zou willen bij het opzetten van zo'n dergelijk experiment kunnen we altijd even bellen :) De deelvragen zien er goed en specifiek uit, ik denk dat jullie met literatuuronderzoek daar wel antwoorden op zullen vinden. De laatste deelvraag zal de link met de gezondheidszorg waarschijnlijk goed weergeven. Je zou dan de 'door antibiotica gelimiteerde' groei van bacteriën kunnen linken aan de toepassing in de gezondheidszorg (minder groei = het bestrijden van de 'ziekte', maar wanneer een bacterie resistent is geworden zul je zien dat het bestrijden van de ziekte tegenvalt). Jullie zijn goed op weg en mocht je nog meer vragen stellen kan je die altijd op het forum stellen! Met vriendelijke groet, Demi
  • PWS practicum uitvoeren op TU

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    8
    0 Stemmen
    8 Berichten
    352 Weergaven
    T
    tadjiroHoi, Wat Tadjiro zegt, klopt inderdaad. Ik ben momenteel niet in Nederland. Vanaf de week van 25 mei zou ik weer een workshop kunnen geven. Komt dat voor jullie uit en zo ja, welke dag? Groeten, Tijn
  • PWS Parfum

    Scheikunde overig
    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    133 Weergaven
    Demi SchrauwenD
    Hey @LiekeHeuvink en Isabel, Goed dat jullie wat specificaties hebben bedacht! Jullie gaven in de vorige post aan dat jullie ook wilden kijken naar de geur, werking en belevenis van mannen- en vrouwenparfum en hoe de chemische en biologische verschillen daar een rol in spelen, dat komt nu een beetje verspreid in jullie deelvragen terug. Je zou bijvoorbeeld de eerste en tweede deelvraag (de chemie en een stukje biologie) kunnen koppelen aan de belevenis. Hoe komen deze specifieke stofjes (die in parfum zitten) binnen in onze neus en hoe komen deze signalen dan terecht in onze hersenen die de beleving creëren etc. Hoe en waarom verschilt dat tussen mannen en vrouwen? Door de chemische aspecten te koppelen aan de biologische kant kan je wat diepgang krijgen in jullie onderzoek! Het is dus belangrijk dat je kijkt of iedere deelvraag je helpt met het beantwoorden van jullie hoofdvraag :) Wat betreft het verdere onderzoek is het ook belangrijk om na te denken wat voor praktisch onderzoek je op wilt stellen. Het is helaas bij de TU Delft voor leerlingen niet mogelijk om op dit gebied proefjes te doen. Je zou wel kunnen kijken naar de (overeenkomende of verschilllende) ingredienten in verschillende parfum soorten en deze door mensen laten ruiken. Je kan dan vragen bedenken (bijvoorbeeld naar hun 'belevenis') die zouden bijdragen aan het trekken van jullie uiteindelijke conclusie! In het kort dus: kijk of je koppelingen kan maken tussen de scheikunde van parfum en de biologie van de mens. Check daarna natuurlijk of je begeleider ook vind dat dit meer diepgang geeft! Ik hoop jullie zo te hebben geholpenn, voor verdere vragen of inspiratie kunnen jullie altijd weer op dit forum terecht! Met vriendelijke groet, Demi
  • Test technasium workflow

    Technasium
    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    65 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Nucleaire fusie

    Energie opwekking & zonnecellen
    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    82 Weergaven
    D
    Dank u wel voor het reageren. Ik zal nog met mijn groepje overleggen en als we nog vragen hebben zal ik nog een berichtje sturen.
  • Test subject

    Natuurkunde
    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    24 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Gezondheidsrisico's van microplastics op de mens

    Scheikunde & Biologie
    25
    0 Stemmen
    25 Berichten
    951 Weergaven
    bjornlosekootB
    @Josephine-JDW Hoi Floortje, Mara en Josephine, Helaas heb ik nog geen reactie van Kim, ik weet ook niet meer hoe ik haar anders kan bereiken... Ik heb even nagedacht over opties die voor jullie nog mogelijk zouden zijn en ik heb twee ideeën bedacht. Ik hoop dat ze qua tijd nog wel uitvoerbaar zijn, maar dat kunnen jullie zelf misschien iets beter inschatten: Onderzoek of microplastics de groei van planten beïnvloeden. Laat tuinkerszaadjes ontkiemen in water met verschillende concentraties microplastics. Meet na een tot twee weken de ontkiemingsgraad, de groeisnelheid en de lengte van de worteltjes. In dit geval zou je de tuinkers kunnen zien als een model voor hoe microplastics invloed zouden hebben op de gezondheid van de mens. Dit bij mensen meten is het natuurlijk lastig, maar ik denk dat je een redelijke vergelijking kan maken. Was een lading met 100% synthetische kleding (zoals fleece of polyester) en vang een deel van het afvoerwater op. Doe hetzelfde met 100% natuurlijke materialen (katoen). Filter het water door zeer fijne filters (zoals op elkaar gestapelde koffiefilters of labfilters van school) en tel de vezels onder een lichtmicroscoop. Hiermee kan je goed kijken of de synthetische kleding microplastics loslaten. Je zou dit bijvoorbeeld ook kunnen doen met theezakjes. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Als ik verder nog kan helpen bij het bedenken van meer ideeën of het uitwerken van een plan hoor ik dat graag! Groetjes, Bjorn @Josephine-JDW @Josephine-JDW
  • 0 Stemmen
    3 Berichten
    118 Weergaven
    Demi SchrauwenD
    Hey @Rafael-Halim, Ik heb het even gecheckt, maar we kunnen jullie helaas niet helpen met het labonderzoek! Je zou kunnen kijken of andere Life Sciences of Biology faculteiten jullie wel verder kunnen helpen! Met vriendelijke groet, Demi
  • PWS epigenetische aanpassingen als gevolg van trauma

    Het menselijk lichaam
    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    109 Weergaven
    M
    Hoi @Demi-Schrauwen , Dankjewel voor de reactie! We hebben inmiddels ook de UU en UVA een bericht gestuurd en wachten daar even op antwoord. Ondertussen gaan we ook verder kijken naar andere mogelijke onderwerpen, omdat DNA-onderzoek inderdaad erg lastig blijkt. Misschien dat we nog een keer terugkomen met een vraag over een ander onderwerp! Met vriendelijke groetjes, Meinke, Julie en Femma